Zakon o interventnih ukrepih na področju trga dela in starševskega varstva – ZIUPTDSV (Uradni list RS, št. 63/13) v 2. členu določa začasno spodbudo za zaposlovanje mlajših brezposelnih oseb. V zvezi z izvajanjem navedene določbe smo pridobili mnenje Ministrstva za delo, družino, socialne zadeve in enake možnosti, ki ga povzemamo v nadaljevanju.
Skladno z 2. členom ZIUPTDSV je delodajalec, ki v obdobju od 1. 11. 2013 do 31. 12. 2014 sklene pogodbo o zaposlitvi za nedoločen čas z brezposelno osebo, mlajšo od 30 let, ki je najmanj tri mesece pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi prijavljena v evidenci brezposelnih oseb, za prvih 24 mesecev zaposlitve oproščen plačila vseh prispevkov za socialno varnost delodajalca.
Starostni pogoj 30 let mora biti izpolnjen na dan sklenitve pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas. Oprostitev plačila prispevkov lahko delodajalec uveljavlja tudi po dopolnjenem 30 letu zaposlene osebe, če so bili zakonsko določeni pogoji izpolnjeni v času sklenitve pogodbe o zaposlitvi.
Drugi odstavek 2. člena ZIUPTDSV določa pogoje, ki jih mora izpolnjevati delodajalec, da je upravičen do oprostitve, in sicer je to delodajalec:
– ki zadnje tri mesece pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas z mlajšo brezposelno osebo iz prvega odstavka tega člena ni začel postopka odpovedi pogodbe o zaposlitvi oziroma odpovedal pogodbe o zaposlitvi delavcem iz poslovnih razlogov,
– ki pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas z mlajšo brezposelno osebo iz prvega odstavka tega člena ni imel blokiranega transakcijskega računa 30 ali več zaporednih dni, in
– ki je v zadnjih šestih mesecih pred sklenitvijo pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas z mlajšo brezposelno osebo iz prvega odstavka tega člena redno izplačeval plače in plačeval obvezne prispevke za socialno varnost zaposlenim. Ta pogoj je izpolnjen le v primeru, če je delodajalec v zadnjih šestih mesecih svojim zaposlenim plače izplačal do roka za izplačilo, ki je zanj določen v delovno pravnih aktih ter obvezne prispevke iz tega naslova poravnal v zakonskem roku. Zamudo predstavlja vsaka prekoračitev roka.
ZIUPTDSV ne predvideva predhodnega pridobivanja dokazil o izpolnjevanju pogojev, določenih v 2. členu ZIUPTDSV.
Ob tem velja opozoriti, da je delodajalec tudi plačnik davka v smislu 58. člena Zakona o davčnem postopku – ZDavP-2 (Uradni list RS, št. 13/11 - UPB4, 32/12 in 94/12), ki mora zagotoviti vse pogoje in poznati okoliščine posameznega primera, da bodo prispevki za socialno varnost in davčni odtegljaj od dohodkov iz delovnega razmerja izračunani pravilno.
ZIUPTDSV nadalje v tretjem odstavku 2. člena določa, da mora delodajalec v primeru, če po sklenitvi pogodbe o zaposlitvi za nedoločen čas, v skladu s prvim odstavkom 2. člena ZIUPTDSV, tej osebi odpove pogodbo o zaposlitvi iz poslovnega razloga ali v primeru izredne odpovedi pogodbe o zaposlitvi s strani te osebe pred potekom 24 mesecev zaposlitve, plačati prispevke delodajalca za socialno varnost za celotno obdobje zaposlitve te osebe.
V četrtem odstavku 2. člena ZIUPTDSV so določene primerljive spodbude po drugih zakonih, ki niso združljive s spodbudo za zaposlovanje, določeno v prvem odstavku tega člena. Če delodajalec izpolnjuje pogoje, da bi uveljavljal več spodbud za zaposlovanje hkrati, se sam odloči, katero spodbudo bo uveljavljal.
Skladno z določili ZIUPTDSV smo predvideli širitev obrazca Obračun davčnega odtegljaja za dohodke iz delovnega razmerja (v nadaljevanju: REK-1 obrazec). V ta namen je zbirni REK-1 obrazec dopolnjen s poljem »314 Osnova za prispevke – zaposleni, za katere delodajalec uveljavlja oprostitev po Zakonu o interventnih ukrepih na področju trga dela in starševskega varstva«. Individualni REK obrazec pa je dopolnjen s poljem »A022 delavec, za katerega delodajalec uveljavlja oprostitev plačila prispevkov po ZIUPTDSV«. Navedena širitev REK-1 obrazca je potrebna zaradi pravilnega izračuna prispevkov in bo objavljena v Pravilniku o spremembah Pravilnika o vsebini in obliki obračuna davčnih odtegljajev ter o načinu predložitve davčnemu organu.